Aircoservice & reparatie (zowel R-134a als HFO-1234yf/R-1234yf)

U kunt bij ons terecht voor diagnose van uw aircosysteem, onderhoud en reparatie (bijv. in geval van lekkage).

Aircogas is verantwoordelijk voor de koeling van uw airco. Hoewel dit met veel verschillende gassen gedaan kan worden, zijn R-134a en HFO-1234yf (oftewel R-1234yf) de meest voorkomende. Sinds kort hebben wij zowel voor auto’s met het koudemiddel R-134a als met het nieuwe koudemiddel HFO-1234yf de juiste apparatuur.

Een airco-onderhoudsbeurt: wanneer, waarom en hoe?

 

WANNEER?

Heeft u al een tijdje een klef gevoel als u rijdt?
Blijven de ramen met nat weer beslagen?
Hangt er een vieze lucht in uw auto?
Wordt het niet frisser, ondanks dat u de airco heeft ingeschakeld?

In dit geval werkt uw airco waarschijnlijk onvoldoende.
Om dit zeker te weten, zal de airco moeten worden getest op werking. Indien nodig, volgt een onderhoudsbeurt.

 

WAAROM?

  • Een goed functionerende airco zorgt voor een aangename temperatuur in de auto en regelt de luchtvochtigheid.
  • De airco helpt het beslaan van de ramen voorkomen, zowel in de zomer als in de winter. Als de airco niet goed functioneert, kan dit ten koste gaan van uw veiligheid en die van anderen.
  • Je voorkomt nare luchtjes wanneer de airco aanstaat.
  • Het is beter voor uw gezondheid. Bacteriën, sporen en schimmels nestelen zich sneller in uw aircosysteem wanneer deze niet goed functioneert, en zullen zich via de ventilatieroosters verder verspreiden. Door te reinigen, worden deze schimmels en bacteriën gedood en bovendien wordt de groei van nieuwe schimmels en bacteriën vertraagd.
  • Door een matig of slecht werkende airco kan de auto meer brandstof gaan verbruiken.
  • Jaarlijks verliest het aircosysteem tot circa 10% van het koudemiddel op natuurlijke wijze, door diffusie van slangen en verbindingselementen. Daardoor wordt het koelvermogen al na zo’n 3 jaar merkbaar minder.
  • Het koudemiddel dat door de airconditioning circuleert, dient als transportmedium voor de eveneens in het systeem aanwezige olie. Deze olie heeft de airconditioningcompressor nodig voor de smering. Wanneer het systeem te weinig koudemiddel bevat, kan het zijn dat de compressor onvoldoende wordt gesmeerd, met als mogelijk gevolg dat de compressor geheel uitvalt. Dit kan worden voorkomen door de airconditioninginstallatie jaarlijks te laten controleren.

 

HOE?

Voertuigen voorzien van een HFO-1234yf systeem mogen pas een servicebeurt krijgen als er vooraf een gasanalyse is uitgevoerd. Een airco-servicebeurt omvat de volgende werkzaamheden:

  1.  Koudemiddelanalyse; controle of er R-134a of HFO-1234yf koudemiddel in het aircosysteem zit.
  2.  Airco wordt gecheckt op werking. Aan de hand hiervan wordt bepaald of een onderhoudsbeurt gewenst is.
  3.  Verwijdering van het oude koudemiddel uit het aircosysteem (dit wordt gerecycled), inclusief het afzuigen van de oude olie.
  4.  De filters en filterdroger worden nagekeken en (indien noodzakelijk) vervangen.
  5.  Het systeem wordt met droge stikstof afgeperst en gecontroleerd op lekkage. 
  6.  Geen lekkage gevonden, dan wordt het complete aircosysteem gevacumeerd om lucht en vocht te verwijderen.
  7.  Verse airco-olie wordt toegevoegd.
  8.  Detectievloeistof (fluor) wordt toegevoegd, zodat bij een volgende controle lekkages sneller opgespoord kunnen worden.
  9.  Het aircosysteem wordt opnieuw gevuld met het juiste koudemiddel (volgens fabrieksspecificaties).
  10.  Het gehele systeem wordt nogmaals gecontroleerd op lekkage en op druk en temperatuur.
  11.  De condensor wordt gereinigd, evenals de ruimte tussen de condensor en de koeler.
  12.  De verdamper en de luchtkanalen worden gereinigd met een bacteriedodend middel.
  13.  De servicenippels worden verzegeld.

NB: Aircosystemen die al leeg zijn, worden eerst afgeperst en gecontroleerd op lekkage.

 

WAT IS HET VERSCHIL TUSSEN R-134a KOUDEMIDDEL EN HFO-1234yf KOUDEMIDDEL?

  • R-134a koudemiddel is begin jaren ’90 geïntroduceerd als vervanger voor het zeer vervuilende R-12 gas. In 2010 werd door de meeste autofabrikanten besloten om geleidelijk over te stappen op het HFO-1234yf koudemiddel. Sinds 1 januari van dit jaar is het volgens EU-regelgeving niet langer toegestaan om nieuwe auto’s te leveren met het oude R-134a gas.
  • Ondanks dat het R-134a koudemiddel minder vervuilend is dan het R-12 gas, is het nog steeds een erg sterk broeikasgas, zo’n 1300x schadelijker dan CO2. Het HFO-1234yf koudemiddel, dat in 2010 geleidelijk werd ingevoerd, is nagenoeg onschadelijk voor de ozonlaag. Als broeikasgas is het 335x minder schadelijk dan R-134a en het verdwijnt 400x zo snel uit de atmosfeer. Het HFO-1234yf koudemiddel is dus veel milieuvriendelijker.
  • De lagere kooktemperatuur van het HFO-1234yf koudemiddel maakt dat dit koudemiddel krachtiger is.
  • Het HFO-1234yf koudemiddel wordt in steeds meer auto’s gebruikt en op den duur zal het  R-134a koudemiddel worden afgeschaft.

 

HOE WEET IK MET WELK KOUDEMIDDEL DE AIRCO VAN MIJN AUTO GEVULD IS?

Soms is het te controleren middels een sticker onder uw motorkap. Mocht u het niet zeker weten, dan kunnen wij voor u een koudemiddelanalyse uitvoeren. Op die manier voorkomt u dat uw airco wordt gevuld met het verkeerde koudemiddel.

 

TIPS:

  • Gebruik de airco regelmatig en het hele jaar door. De airco regelt namelijk niet alleen de temperatuur, maar ook de luchtvochtigheid. Daarnaast wordt de compressor van de airco zo voldoende gesmeerd, waardoor de kans op storingen vermindert.
  • Zet in de zomer na stilstand van uw auto eerst alle ramen tijdelijk open, zodat de hete lucht direct kan ontsnappen. Zet pas na een tijdje de airco aan. Dit werkt effectiever en scheelt in de brandstofkosten.
  • Zet de airco niet in de laagste stand (in de zomer maximaal 5 graden lager dan de buitentemperatuur). Ook dit is gunstiger voor het brandstofverbruik.
  • Omdat de lucht uit de roosters een zeer lage temperatuur kan hebben, is het beter om de lucht niet rechtstreeks op het lichaam te laten blazen.
  • Om bacterievorming op de condensor te voorkomen, is het beter om de airco enkele minuten voor het einde van de rit uit te schakelen.
  • Laat uw airco tenminste 1x per jaar controleren en eens per 2 jaar opnieuw vullen. Het is erg belangrijk dat airco's en climate control systemen (preventief) worden onderhouden. Door slijtage van de airco-onderdelen en/of het gebrek aan onderhoud neemt de koelcapaciteit van de airco af. Zo verliest een airco jaarlijks gemiddeld 7-10 procent van zijn koudemiddel wat bijvoorbeeld tot slijtage van de airco-compressor kan leiden, met hoge reparatiekosten tot gevolg.